تـلـاش کنـیـم بـرای گـمـنـامـی

تـلـاش کنـیـم بـرای گـمـنـامـی

الهی نصیرمان باش تا بصیر گردیم، بصیرمان کن تا از مسیر بر نگردیم و آزادمان کن تا اسیر نگردیم
تـلـاش کنـیـم بـرای گـمـنـامـی

تـلـاش کنـیـم بـرای گـمـنـامـی

الهی نصیرمان باش تا بصیر گردیم، بصیرمان کن تا از مسیر بر نگردیم و آزادمان کن تا اسیر نگردیم

نـگـاهی به تحـریف در تــاریـخ عــاشــورا (2)

«روضة الشهدا» اولین مقتل به زبان فارسی 

کار مقتل نگاری در قرن های بعدی هم ادامه پیدا کرد، یکی از مهمترین اتفاقات در حوزه مقتلنویسی، وقتی پیش آمد که ملا حسین کاشفی سبزواری(متوفی 910 ق)، اولین مقتل به زبان فارسی را نوشت. بزرگی مثل سید بن طاووس، علامه حلی یا شیخ صدوق( یا همان ابن بابویه خودمان که مزارش در ری معروف است) هم مقتل نوشته اند. اما همه مقتل هایی که نوشته می شد، به زبان عربی بود. کاشفی سبزواری، معاصر جامی بود؛ منبرهای معروفی داشت و در به اصطلاح «اشک گرفتن» از مردم استاد بود. سلطان حسین بایقرا ـ یکی از امیرن تیموری ـ از او خواست مقتلی به زبان فارسی بنویسد تا فارسی زبانها هم بتوانند راحت مقتل بخوانند و ملا حسین کاشفی، «روضة الشهدا» را نوشت؛ کتابی که به خاطر نبود مقتل فارسی، نثر آهنگین خود کتاب و نیز حمایت دربار، بلافاصله در سرتاسر ایران رواج پیدا کرد و حتی باعث شد به همه مجالس عزاداری امام حسین(ع) «روضه خوانی» بگویند. 

تا قبل از «روضه الشهداء» مقتل نویس ها به خودشان اجازه دخل و تصرف در متن روایت اصلی را نمیدادند؛ روایت ها همه ساده بود، بدون تشبیه و توصیف اما در روضه الشهداء»، بخشهایی که نویسنده با عنوان «زبان حال حضرت...» اضافه کرده بود، کاملا خارج از متن اصلی بودند و همین، باب چیزی را باز کرد که امروزه اولین کسی که نسبت به تحریفات مقاتل جدید موضع گرفت، امیرکبیر بود که در زمان صدارتش، خواندن «اسرار الشهادات» در مجالس روضه را ممنوع کرد

در دوره صفویه، کتاب های متعددی به تقلید از «روضة الشهدا» نوشته شد که بیشترشان دارای منابع جعلی و روایات بی پایه و اساس بودند. اوج این کتابها را فاضل دربندی (متوفی 1286قمری) نوشت با عنوان «اکسیر العبادات فی اسرار الشهادات». فاضل دربندی ، چیزهای بسیار عجیبی در کتابش آورده؛ مثل اینکه روز عاشورا از نظر زمانی طولانیتر از روزهای معمولی بوده یا اینکه امام حسین(ع) در آن روز 300 هزار نفر را خودش کشته است. شهید مطهری در «حماسه حسینی»، جلد 3 آورده است: «من حساب کردم اگر فرض کنیم شمشیر مرتب بیاید پایین و در هر ثانیه یک نفر کشته شود، کشتن 300 هزار نفر، 83 ساعت و 20 دقیقه وقت میخواهد.»


نمونه ای از تحریفات عاشورا

         1- یکی از تحریفاتی که در واقعه عاشورا صورت گرفته ، تحریف هدف امام حسین ( علیه السلام ) است استاد مطهری در این زمینه می فرماید : من نمی دانم کدام جانی یا جانیهایی، جنایت را به شکل دیگری بر حسین بن علی ( علیه السلام ) وارد کردند و آن اینکه هدف حسین بن علی(علیه السلام ) را مورد تحریف قرار دادند و همان چرندی را که مسیحیها در مورد مسیح گفتند را در باره حسین(علیه السلام ) گفتند ،که حسین کشته شد برای آنکه بار گناه امت را به دوش بگیرد، برای اینکه ما گناه بکنیم و خیالمان راحت باشد، حسین کشته شد برای اینکه گنهکار تا آن زمان کم بود، بیشتر شود .

        3- یکی از این تحریفات دامادی حضرت قاسم بن الحسن (ع) است که در برخی از مجالس مذهبی متأسفانه با حسّاسیت خاصی به آن میپردازند این تحریفات در عین حال که واقعیت تاریخی این حادثه را مخدوش میکند، ما را از اهداف اساسی واقعه عاشورا و درسهایی که از آن حادثه عظیم میتوان گرفت، دور میکند. اصولاً جریان عروسی حضرت قاسم در کتابهای اولیه تاریخی ذکر نشده و این مطلب بعدها در تاریخ وارد شده و در روضهها و تعزیهها به واسطه جریان احساسی خاصی که در آن وجود دارد و برای داستانی کردن این حادثه و به نمایش درآوردن آن، از این حادثه که واقعیت ندارد، سوءاستفاده میشود.


        3- آیا ازدواج امام حسین (ع) با ارینب ، در پیش آمد قضیه کربلا نقش داشته است؟ این شبهه از سوی برخی از دشمنان اهل بیت علیهم السلام طرح شده که ادعا می کنند علّت زمینه ساز واقعه کربلا و شهادت امام حسین علیه السلام داستان عاشقانه ای بود که به واسطه عشق و علاقه شدید یزید به زنی به نام «اُرَیْنَبْ» همسر «عبدالله بن سلام» آغاز شد و امام حسین علیه السلام با اقدامی که در بعضی کتاب ها ذکر شده مانع از این دست یازی و شهوت رانی یزید گردید . در حقیقت چنین وانمود کرده اند که سرآغاز کینه توزی و دشمنی یزید با امام حسین علیه السلام و سرمنشأ واقعه کربلا این ماجرا بوده است . توضیحات بیشتر ...

          4- شبهه دیگر مربوط به حضور داشتن مادر امام سجاد-ع- (شهربانو) در حادثه کربلا است .دراین باره باید بگوییم که تقریبا تمام منابع متقدم شیعی - که به زندگانی مادر امام سجاد علیه السلام پس از اسارت پرداخته اند- چنین نگاشته اند که : او درهنگام تولّد امام سجاد علیه السلام درهمان حالت نفاس از دنیا رفت .ونیز برخی چنین گفته اند: یکی از کنیزان حضرت علی علیه السلام به عنوان دایۀ اوبه بزرگ کردن امام سجاد علیه السلام پرداخت ومردم خیال میکردند که اومادر امام علیه السلام است بعد از آنکه حضرت او را شوهر داد، فهمیدند: او دایه امام بود، نه مادرش.بنابراین قطعاً ازدیدگاه منابع معتبر،حضور مادر امام علیه السلام در کربلا منتفی است.

        5- « وقتی سر بریده امام حسین(ع) را در مجلس یزید قرار دادند حضرت زینب با دیدن این صحنه موهای خویش را آشفته کرد و.... »در کتابها به این صورت ،‌ روایتی نیامده و یا حداقل ما نیافتیم ؛ و در روایاتی هم که در این زمینه نقل شده ،‌ اشاره ای به آشفته نمودن مو نشده است .


سخن مقام معظم رهبری پیرامون جلوگیری از تحریف عاشورا

 عزیزان من؛ مؤمنین به حسین‏بن‏على علیه‏السّلام! امروز حسین‏بن‏على مى‏تواند دنیا را نجات دهد؛ به شرط آن‏که با تحریف، چهره او را مغشوش نکنند. نگذارید مفاهیم و کارهاى تحریف‏آمیز و غلط، چشمها و دلها را از چهره مبارک و منوّر سیّدالشهدا علیه‏الصّلاةوالسّلام، منحرف کند. با تحریف مقابله کنید.

 بنده مى‏خواهم به طور خلاصه، دو مطلب را عرض کنم: یکى این‏که، عاشورا و ماجراى حسین‏بن‏على باید در منبر، به شکل سنّتى روضه‏خوانى شود؛ امّا نه براى سنّت‏گرایى، بلکه از طریق واقعه‏خوانى. یعنى این‏که، شب عاشورا این‏طور شد، روز عاشورا این‏طور شد، صبح عاشورا این‏طور شد. شما ببینید یک حادثه بزرگ، به مرور از بین مى‏رود؛ امّا حادثه عاشورا، به برکت همین خواندنها، با جزئّیاتش باقى مانده است. فلان کس این‏طورى آمد با امام حسین وداع کرد؛ این‏طورى رفت به میدان، این‏طورى جنگید؛ این‏طورى شهید شد و این کلمات را بر زبان جارى کرد.

 واقعه خوانى، تا حدّ ممکن، باید متقن باشد. مثلاً در حدود «لهوفِ» ابن‏طاووس و «ارشادِ» مفید و امثال اینها - نه چیزهاى من‏درآوردى - واقعه‏خوانى و روضه‏خوانى شود. در خلال روضه‏خوانى، سخنرانى، مدّاحى، شعرهاى مصیبت، خواندن نوحه سینه‏زنى و در خلال سخنرانیهاى آموزنده، ماجرا و هدف امام حسین علیه‏الصّلاةوالسّلام. یعنى همان هدفى‏که در کلمات خود آن بزرگوار هست که: «وانى لم اخرجِ اشراً و لابطرا و لا ظالماً و لا مفسداً، و انّما خرجت لطلب الاصلاح فى امّة جدّى»، بیان شود. این، یک سرفصل است. عباراتى از قبیل «ایها النّاس، انّ رسول اللَّه، صلّى‏اللَّه‏علیه‏وآله‏وسلّم، قال: من رأى‏ سلطاناً جائراً، مستحلاً لحرم اللَّه، ناکثاً لعهد اللَّه...، فلم یغیّر علیه بفعل و لاقول، کان حقاً على اللَّه ان یدخله مدخله» و «من کان بادلاً فینامهجته و موطّناً على لقاءاللَّه نفسه فلیرحل معنا»، هر کدامْ یک درس و سرفصلند. ( بیانات مقام معظم رهبرى در دیدار روحانیون و وعاّظ، در آستانه ماه محرم‏ )


نمونه هایی از سیره بزرگان برای جلوگیری از تحریفات عاشورا

کمترین تحریف ممنوع !

 از مرحوم فقیه ، زاهد جناب حاج ملا محمد ابراهیم کلباسى (طاب ثراه ) نقل شده ، چنانچه در شفاء الصدور هم آمده :یکى از فضلاى با دیانت اهل منبر در حضور آن جناب در انتهاى روایت که مى خواند گفت : حضرت سیدالشهداء علیه السلام فرمود: یا زینب ، یا زینب !آن فقیه با ورع حاج ملا محمد ابراهیم در حضور مردم با صداى بلند گفت : خدا دهانت را بشکند، امام دو دفعه نفرمود یا زینب ، بلکه یک بار فرمود: حال سلسله جلیله اهل منبر، حال خود را در این باب ملاحظه کنند، و از فساد دروغ آگاه شد و مطالب جعلى و دروغ را ترک کرده و نقل کنند آن چه دیده یا شنیده اند و فقط مطالبى را بگویند که راوى آن قابل اعتماد باشد.

 کندن گوشت امام حسین (ع)

 شخصى نزد آقا محمد على پسر وحید بهبهانى آمد و گفت : خواب دیدم گوشت تن امام حسین (ع) را به نیش و دندان مى کشم . آن شخص ناشناس بود نزد او و او سر به زیر انداخت تا مدتى و سر برداشت و گفت : شاید روضه خوانى ؟گفت : آرى . فرمود: آن را ترک کن یا اکتفاء کن به همان که در کتب معتبره است زیرا این خواب نتیجه دروغ بستن به آن حضرت است .

 

منابع : کتاب حماسه حسینی شهید مطهری

کتاب فضاءل و سیره امام حسین(ع) در کلام بزرگان

نرم افزار پرسمان ثارالله 

http://www.hawzah.net

http://www.tebyan.net

http://www.valiasr-aj.com

http://www.askdin.com

http://www.erfan.ir/

http://farsi.khamenei.ir

http://www.pasokhgoo.ir/

http://www.esraco.org



نگاهی به تحریف در تـارِیـخ عــاشــورا (1)

نظرات 3 + ارسال نظر
اویس قرنی یکشنبه 13 آذر‌ماه سال 1390 ساعت 06:43 ب.ظ

سلام داداش
ممنون از مطلبی که نوشتی
بعضی هاش رو نمیدونستم . حالا تحریفات فقط همین ها است ؟یا علی

سلام عزیز دلم :)
نه متاسفانه .. تحریفات بیشتری بر این نهضت انجام شده :(
التماس دعا

l.sadat r پنج‌شنبه 24 آذر‌ماه سال 1390 ساعت 07:25 ب.ظ

خیلی استفاده کردم ...خدا خیرتون بده...

سلام ..
ممنون از حضورتون .. سلامت باشین
التماس دعا

فرهاد جمشیدی پنج‌شنبه 23 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 08:50 ب.ظ http://heartandpoet.persianblog.ir/

آقای محترم....عبد محترم کسی که دلش نمی خواهد اصلاً مجالس روضه بر قرار باشد.
1- اینکه گیر داده اید به اینکه شروع تحریفات از زمان صفویه است کاملاً محرز است که تابع تفکرات روشنفکری امروزی هستید که بدلیل رونق تشیع در زمان این سلسله با این دوره تاریخی و سردمدارانش مشکل بنیادی و آشکار دارد.
2- اینکه فردی مثل آقای مطهری که به قول خودش عالم است و اهل کلام و بلد است چگونه و با چه ترفندهایی حرف مورد نظرش را در مغز مردم فرو کند از یک روایت بسیار بعید و غیر مشهور مانند قتال 300.000 نفر توسط حضرت اباعبدالله (علیه السلام) که با ناقص ترین منطق ها که البته منطق شخص آقای مطهری و امثالهم است هم جور در نمی آید استفاده می کند تا تمام روایات حق و ناحق را یکجا زیر سوال ببرد خودش برای آخرتش کافی است لطفاً شما با این حجت ها و استدلال های سست هیزم آتش جهنم ایشان و خودتان را شعله ور تر نسازید.
(پای استدلالیان چوبین بود / پای چوبین سخت بی تمکین بود)
3- نه شما و نه آقای به اصطلاح "استاد" مطهری در اندازه ای نیستید که در خصوص مرحوم در بندی نظر بدهید، چه حتی استاد همین آقای مطهری (علامه طباطبایی) نیز از مؤیدین و پذیرندگان حقانیت مرحوم دریندی (رحمت الله) علیه هستند.
4- آقای مطهری که ایراد به نقل زبان حال ها می گیرند و در تحریفات عاشورا تلاش کرده اند همه ی روایات را با عقل ناقص خود بسنجند خود در سخنرانی هایشان دروغ به اهل بیت (علیهم السلام) می بندند و اهل بیت را مانند سایرین "میت" محسوب می کنند (استغفرالله). شاهد این مدعای بنده سخنرانی معروف و شرم آور ایشان درخصوص فلسطین است که متأسفانه با هزینه ی بیت المال همیشه در ایام سوگواری اباعبدالله (علیه السلام) از صدا و سیما هم پخش می شود:
آقای مطهری می گویند :
«...و الله قضیه‏ای که دل پیغمبر اکرم را امروز خون کرده است ، این قضیه است. داستانی که دل حسین بن علی را خون کرده ، این قضیه است . اگر می‏خواهیم‏ به خودمان ارزش بدهیم ، اگر می‏خواهیم به عزاداری حسین بن علی ارزش‏ بدهیم ، باید فکر کنیم که اگر حسین بن علی امروز بود و خودش می‏گفت برای‏ من عزاداری کنید ، می‏گفت چه شعاری بدهید ؟ آیا می‏گفت بخوانید : ” نوجوان اکبر من” یا می‏گفت بگویید : ” زینب مضطرم الوداع ، الوداع ” ؟! چیزهایی که من ( امام حسین ) در عمرم هرگز به اینجور شعارهای پست و کثیف ذلت آور تن ندادم و یک کلمه از این حرفها نگفتم؟! اگر حسین بن‏ علی بود می‏گفت اگر می‏خواهی برای من عزاداری کنی، برای من سینه و زنجیر بزنی، شعار امروز تو باید فلسطین باشد. شمر امروز موشه دایان است. شمر هزار و سیصد سال پیش مُرد، شمر امروز را بشناس. امروز باید در و دیوار این شهر با شعار فلسطین تکان بخورد.... و قص علی هذا الاراجیف»

نکته اینجاست که آقای مطهری می گویند اگر حسین بن علی امروز بود (توجه کنید می گوید : «اگر...امروز بود») یعنی معتقد است ایشان امروز نیستند یعنی مرده اند (نعوذ بالله) می گویند ایشان مرده اند حال آنکه همه می دانیم ایشان حتی در زمانی که جسم مطهرشان بدست بنی اسد دفن شده بود رآس مبارکشان در مجلس یزید و در بسیاری موارد دیگر تکلم نموده و قرآن قرائت کردند. مگر مرده می تواند؟ این یعنی با اینکه بسیاری با چشم خود تدفین آن حضرت را دیدند باز هم ایشان زنده اند .... این یک استنباط عقلی است و علاوه بر این، روایات بسیاری درخصوص عدم ممات اهل بیت (علیهم السلام) و حی بودن ایشان به طور متواتر و مذغن به دست ما رسیده است. بماند که در همین فراز هم آقای مطهری انقدر ادب ندارند که در مقابل نام مبارک اهل بیت (علیهم السلام) از عبارت (علیه السلام) استفاده کنند.
نکته ی جالبتر این که این مزدور دشمنان اسلام و تشیع (آقای مطهری) به حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) دروغ می بندد و می گوید :
«...اگر حسین بن‏ علی بود می‏گفت اگر می‏خواهی برای من عزاداری کنی، برای من سینه و زنجیر بزنی، شعار امروز تو باید فلسطین باشد»
برادر من خواهر من اگر اسم این دروغ بستن به امام معصوم (علیه السلام) نیست پس چیه؟ حتماً باید از قول ایشان تبلیغ به دزدی و قتل و حرام کنند تا شما کمی به نظرتان برسد این اندیشمندی که همه ی امثال خودش قبولش دارند نکند دارد به معصوم دروغ می بندد. بابا همین حرف های آقای مطهری خودش (نعوذ بالله) مرده فرض کردن اهل بیت (علیهم السلام) و نقل قول دروغ (دروغ بستن) به ایشان است.

(امام صادق (علیه السلام) می فرمایند :
و هرکس بر ما اهل بیت دروغ بندد، خداوند او را در روز قیامت کور و در شمار یهودیان محشور گرداند، و اگر دجال را درک نماید، به او ایمان آورد و اگر او را درک ننماید، در قبرش به او ایمان خواهد آورد.

منبع: رجال کشی،ص396،علامه جلسی، بحارالنوار، ج47، ص356)
خدایا همه ی ما را از شر دجال های دیروز و امروز مصون بدار (آمین)!
"اللهم العن الجبت و طاغوت"

برای مطالعه نام مقتل‌های معتبر در گزارش واقعه عاشورا لطفا لینک زیر را مطالعه کنید
http://www.ical.ir/index.php?option=com_k2&view=item&id=10711:%D9%86%D8%A7%D9%85-%D9%85%D9%82%D8%AA%D9%84%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%B9%D8%AA%D8%A8%D8%B1-%D8%AF%D8%B1-%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B1%D8%B4-%D9%88%D8%A7%D9%82%D8%B9%D9%87-%D8%B9%D8%A7%D8%B4%D9%88%D8%B1%D8%A7&Itemid=9

کسی به ملا آخوند دربندی اهانت نکرد . در این مطلب امده است که کتاب اسرار الشهاده ایشان دارای اشکالاتی است و هدف از نوشتن این مطلب هم نشان دادن تحریف هایی بود که به مرور زمان در بین کتاب ها و مجالس و عزاداری ها نفوذ کرده بود ....

نگاه شما به سخنان شهید مطهری (ره) نگاهی سطحی است . لطفا کتاب عزادار حقیقی را مطالعه کنید ...
یا علی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد