تـلـاش کنـیـم بـرای گـمـنـامـی

تـلـاش کنـیـم بـرای گـمـنـامـی

الهی نصیرمان باش تا بصیر گردیم، بصیرمان کن تا از مسیر بر نگردیم و آزادمان کن تا اسیر نگردیم
تـلـاش کنـیـم بـرای گـمـنـامـی

تـلـاش کنـیـم بـرای گـمـنـامـی

الهی نصیرمان باش تا بصیر گردیم، بصیرمان کن تا از مسیر بر نگردیم و آزادمان کن تا اسیر نگردیم

سالروز شهادت رهبر فدائیان اسلام ؛ شهید « مجتبی نواب صفوی »

شهید سیدمجتبی نواب صفوی در سال 1303ش در خانی‏آباد تهران به دنیا آمد و پس از اتمام دروس ابتدایی، به آبادان سفر کرد. سید مجتبی سپس برای ادامه تحصیل به نجف اشرف مهاجرت نمود و در آن‏جا از محضر مدرسین حوزه علمیه نجف اشرف بهره‏مند گردید.

شهید « مجتبی نواب صفوی »
وی پس از چهار سال اقامت در نجف به دستور آیت‏اللَّه سیدابوالحسن اصفهانی جهت مبارزه با کجروی‏های کسروی به ایران آمد و با تشکیل "جمعیت فداییان اسلام" به مبارزه با بدخواهان و بداندیشان پرداخت. ترور وابستگان استعماری مانند احمد کسروی، عبدالحسین هژیر، علی رزم‏آرا و حسین علاء از جمله فعالیت‏های سیاسی این جمعیت می‏باشد. شهید نواب صفوی همچنین با حکومت دکتر مصدق به خاطر عدم عمل به احکام اسلامی به مخالفت برخاست و به همین جهت در ایام نخست وزیری مصدّق، دستگیر و به زندان افتاد و تا سقوط حکومت مصدق در زندان بود. سرانجام این مجاهد خستگی‏ناپذیر به همراه سه تن از همرزمانش به نام‏های خلیل طهماسبی، مظفر علی ذوالقدر و سیدمحمد واحدی در بیدادگاه رژیم پهلوی محکوم و در صبحگاه 27 دی 1334 شمسی تیرباران شده و به خیل شهدا پیوستند. بدین ترتیب پرونده ده سال فعالیت سیاسی و اجتماعی جمعیت فداییان اسلام بسته شد و جنایت دیگری در پرونده سیاه خاندان پهلوی ثبت گردید.


مخالفت با دفن جنازه رضاشاه در قم
در اردیبهشت ماه 1329 جنازه رضاشاه به ایران منتقل شد. قرار بود جنازه در قم دفن شود، اما با مخالفت پیگیر نواب صفوی و دیگر یارانش، رژیم ناگزیر منصرف شد و جسد را در شهر ری دفن کرد.
در تیر 1329 سپهبد علی رزم‌آرا به نخست‌وزیری رسید. هدف از انتصاب او نایده گرفتن جنبش ملی شدن صنعت نفت و به تصویب رساندن لایحه «گس ـ گلشائیان» بود. این لایحه از طرف کمیسیون نفت مجلس شورای ملی رد شد و آیت‌الله کاشانی نیز طی بیانیه‌ای بر ضرورت ملی شدن صنعت نفت تأکید کرد، اما رزم‌آرا و اکثریت نمایندگان مجلس همچنان در برابر تصویب ملی شدن صنعت نفت مقاومت می‌کردند.


ترور رزم‌آرا
در چنین بن‌بست سیاسی، به دستور نواب صفوی، فدائیان اسلام، رزم‌آرا را در روز 16 اسفند ترور کردند و متعاقب آن، رژیم شاه و اکثریت مجلس که به شدت مرعوب شده بودند چاره‌ای جز عقب‌نشینی در برابر خواست اکثریت مردم نیافتند. از این رو مجلس شورای ملی، پس از ماهها کشمکش سرانجام لایحه ملی شدن صنعت نفت را در کمتر از دو هفته بعد از قتل‌ رزم‌آرا، تصویب نمود. ترور رزم‌آرا، نخست، راه را برای ملی شدن صنعت نفت و سپس نخست‌وزیری دکتر مصدق در 15 اردیبهشت 1330 گشود، اما بلافاصله فدائیان اسلام دستگیر شدند و نواب صفوی نیز در تیرماه 1330، کمتر سه ماه بعد از نخست‌وزیری دکتر مصدق، دستگیر و زندانی شد.

وصیتنامه شهید سیدمجتبی نواب صفوی : الاسلام یعلو و لا یعلی علیه ، اسلام برتـر از همه چیز و هیچ چیز بـرتـر از اسلام نیست .


ترور ناموفق حسین علاء نخست‌وزیر وقت و دستگیری نواب صفوی

پس از کودتای امریکایی ـ انگلیسی 28 مرداد 1332، همه دستاوردهای نهضت ملی برباد رفت و زنجیرهای اسارت اقتصادی و سیاسی یکی پس از دیگری با انعقاد پیمان‌های گوناگون، توسط رژیم کودتا به دست و پای ملت ایران بسته شد. از جمله آنها، پیمان نظامی بغداد بود که در 1334 میان عراق و ترکیه منعقد شد و سپس ایران، انگلستان و پاکستان بدان پیوستند. این پیمان، کشورهای منطقه را به عنوان سپر امنیتی و نظامی امریکا و انگلستان در برابر شوروی در می‌آورد. فداییان اسلام به عنوان مخالفت با این قرارداد، حسین علاء نخست‌وزیر وقت را در آستانه سفر به بغداد جهت شرکت در اجلاس این پیمان در روز 25 آبان 1334 ترور کردند، ولی هنگام انجام عملیات، گلوله در تفنگ گیر کرد و علا از این مهلکه نجات یافت و ذوالقدر که مأمور انجام این عملیات بود، دستگیر شد. سپس دستور دستگیری همه اعضای رسمی و مطرح فداییان اسلام صادر شد ، به دنبال آن نواب صفوی و دیگر اعضای مؤثر فدائیان در اول آذر آن سال بازداشت گردیدند. آنان تحت شکنجه‌های شدید قرار گرفتند و در دی‌ همان سال در دادگاهی نظامی محاکمه شدند.
سرانجام پس از سه روز دادرسی ، دادگاه، نواب صفوی و سه تن دیگر (سید محمد واحدی، مظفر ذوالقدر و خلیل طهماسبی) را به اعدام محکوم کرد.


غسل شهادت

سحرگاه سرد و تاریک یکشنبه 27 دیماه سال 1334 - مصادف با 3 جمادی الثانی سالروز شهادت حضرت فاطمه (س) - اعضای فداییان اسلام را از لشگر یک پیاده به محل لشگر دو زرهی بردند . در وسط سالن پادگان وسایل شخصی آنان بر زمین ریخته بود ، نواب جلو رفت عمامه و عبایش را برداشت ، و با لبخند به دوستانش گفت : « به جدم قسم با همین لباس شهید می شوم . » رهبر فداییان برای آخرین مرتبه یارانش را در آغوش گرفت . ثانیه تلخ خداحافظی برای او به شوق دیدار در بهشت سخت نبود . آنان صبور و استوار به سلول های انفرادی خود رفتند . نزدیک صبح جوخه اعدام در کنار میدان بزرگ پادگان به خط ایستادند ، نواب و یارانش از سلول بیرون آمدند . ناگهان سید محمد واحدی فریاد زد : « الله اکبر ، الله اکبر » به اشاره سرهنگ اللهیاری پاسبانی دست بر دهان سید محمد گذاشت . زندانیان از روزنه در به بیرون نگاه می کردند . سرهنگ پرسید : « اگر خواسته ای دارید بگویید ؟ » سید تقاضای آب برای غسل شهادت نمود . آب سرد بود ، نواب خمشگین بر سر سرهنگ بختیار فریاد زد : « اگر آب گرم نباشد ، رنگ ما می پرد و تو و امثال تو فکر می کنند که ترسیده ایم . اما مهم نیست . خدا آگاه است که لحظه به لحظه اشتیاق ما به شهادت بیشتر می شود . 

نواب پای درس آیت الله شاه آبادی هم می آمد. حتی رفت و آمد خصوصی در منزلش ایشان داشت. دریکی از همین دیدارها ایشان به آقای نواب گفت:«شما جوان متدینی هستید، مواظب خودت باش. آن وقت از خدا بخواه که شهید بشوی».

رهبر فداییان یارانش را مورد خطاب قرار داد و گفت : « خلیلم ، محمدم ، مظفرم ، زودتر آماده شوید ، زودتر غسل شهادت کنید ، امشب جده ام فاطمه زهرا (س) منتظر ماست . » پس از غسل شهادت به نماز ایستاد . افسران و درجه داران با ناباوری به آنان نگاه می کردند . دستان به قنوت رفته اش حریم آسمان مناجات بود .


سخن آخر

شهید « مجتبی نواب صفوی »

پس از اتمام نماز عشق سید بار دیگر امت جدش را هدایت نمود : « شما بندگانی ضعیف در برابر خدای جهان هستید ، چند روزه دنیا به زودی می گذرد ، کاری کنید که در جهان دیگر در برابر آفریدگارتان شرمنده نباشید . شما به دستور شاه ستمگر ما را شهید می کنید ولی طولی نمی کشد که همگی از این کردار زشت پشیمان می شوید . آن روز پشیمانی دیگر سودی ندارد . شما باید سرباز اسلام باشید و در راه دین بجنگید نه این که سلاحتان را برای حفظ حکومت شاه رو به سینه عاشقان اسلام نشانه بگیرید . روزی حقایق آشکار می شود و آن وقت از اینکه از شاه حمایت کرده اید ، پشیمان خواهید شد . ای افسران و مقامات عالی مرتبه ارتش شما هم به جای اینکه خود را به حکومت پوسیده و فاسد شاهنشاهی بفروشید به اسلام رو بیاورید تا در دو جهان به عزت برسید . فریب این درجه ها و مقامات ظاهری را نخورید و بدانید که قیامت بسیار نزدیک است . والسلام . »




شادی روح شهید سید مجتبی نواب صفوی صلوات



منابع : http://www.vefagh.co.ir

http://salehat.ir/

http://www.rasekhoon.net

http://www.tebyan.net

http://www.irdc.ir


نظرات 3 + ارسال نظر
علی واله سه‌شنبه 27 دی‌ماه سال 1390 ساعت 12:40 ب.ظ

سلام دوست عزیز با تشکر از شما در پاسداشت یاد فداییان اسلام
شهید نواب فرزند پسر نداشته است و این مهدی احتمالا محمد مهدی عبد خدایی می باشد

سلام

ممنون از حضور و نظرتون

التماس دعا

همت جمعه 30 دی‌ماه سال 1390 ساعت 08:35 ب.ظ http://www.daricheh89.mihanblog.com

سلام

امام خامنه ای رهبر معظم انقلاب درباره ی شهید می فرمایند:
باید گفت که اولین جرقه های انگیزش انقلابی اسلامی به وسیله ی نواب در من به وجود آمد و هیچ شکی ندارم که اولین آتش را در دل ما نواب روشن کرد.

بسیار عالی
موفق باشید
در پناه حق

علیک سلام
ممنون از حضورتون
التماس دعا

نگاه منتظر شنبه 1 بهمن‌ماه سال 1390 ساعت 01:29 ب.ظ http://ahd6.persianblog.ir

زهرا جان!
در فراق پدر مى گریى و هنگامه ابرى چشمانت، شهر را بر هم زده است؛ بگذار این به خواب رفتگان بخوابند! تنها تو مى دانى که محمد که بود...

سلام بر تو ای غریب بقیع!
سلام بر تو که با عصمت و طهارت فاطمى، در خاک غریبانه بقیع آرمیده ای و آفتاب و ماهتاب، تنها سنگ مزار تواند و سایبان خستگى هاى تربتت، تنها، بال کبوترانى است که روز و شب بر آن خاک بوسه مى زنند!

السلام علیک یا امام الرئوف!
سلام بر تو که مهربانی هایت از شمار زائران انبوهت بسیار بیشتر است.
امروز، سلام اشکبار ما با سوختن «اباصلت» همراه شده است.
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
اللهم عجل لولیک الفرج

سلام

ممنون از حضورتون
التماس دعا

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد