تـلـاش کنـیـم بـرای گـمـنـامـی

تـلـاش کنـیـم بـرای گـمـنـامـی

الهی نصیرمان باش تا بصیر گردیم، بصیرمان کن تا از مسیر بر نگردیم و آزادمان کن تا اسیر نگردیم
تـلـاش کنـیـم بـرای گـمـنـامـی

تـلـاش کنـیـم بـرای گـمـنـامـی

الهی نصیرمان باش تا بصیر گردیم، بصیرمان کن تا از مسیر بر نگردیم و آزادمان کن تا اسیر نگردیم

جایگاه امام رضا (علیه السلام) به روایت اهل سنت

جایگاه امام رضا(ع) در کلام عالمان اهل سنت

بزرگان اهل سنت با اعتراف به جایگاه والی امام رضا (علیه السلام)، سخنان و اعتراف های شگفتی درباره ابعاد معنوی آن حضرت داشته اند که آنها را نقل می کنیم.
  مجدالدین ابن اثیر جَزَری (606ق): «ابوالحسن علی بن موسی ... معروف به رضا...، مقام و منزلت یشان همانند پدرشان موسی بن جعفر است. امامت شیعه در زمان علی بن موسی به یشان منتهای می شد، فضایل وی قابل شمارش نیست. خداوند رحمت خود و رضوان خود را بر یشان بفرستد».

 

  محمد بن طلحه شافعی(652ق): «سخن در امیرالمؤمنین علی و زین العابدین علی گذشت و ایشان علی الرضا سومین آنهاست. کسی که در شخصیت یشان تأمل کند، در می یابد که علی بن موسی وارث امیرالمؤمنین علی و زین العابدین علی است، و حکم می کند که یشان سومین علی است. یمان و جایگاه و منزلت یشان فراوانی اصحاب یشان، باعث شد تا مأمون وی را در امور حکومت شریک کند و ولیت عهدی را به یشان بسپارد...».

  عبدالله بن اسعد یافعی شافعی (768ق): «وی امام جلیل و بزرگوار از سلاله بزرگان و اهل کرم ابوالحسن علی بن موسی الکاظم است . وی یکی از دوازده امام شیعیان است که اساس مذهب بر نظریات یشان است. وی صاحب مناقب و فضایل است».
  ابن صبّاغ مالکی (855ق) به نقل از بعضی از اهل علم : «علی بن موسی الرضا داری والاترین و وافرترین فضایل و کرامات و برخوردار از برترین اخلاق و صورت و سیرت است که از پدرانش به ارث برده است...».

  عبدالله بن محمد عامر شبراوی شافعی (1172ق): «هشتمین امام علی بن موسی الرضاست که مناقب والا و صفات اولیا و کرامت نبوی وی قابل شمارش و توصیف نیست...».

  یوسف بن اسماعیل نبهانی (1350ق): «علی بن موسی از بزرگان ائمه و چراغان امت از اهل بیت نبوی و معدن علم و عرفان و کرم و جوانمردی بود. وی جایگاه والیی دارد و نام وی شهره است و کرامات زیادی دارد...».

  شیخ یاسین بن ابرهایم سنهوتی شافعی: « امام علی بن موسی الرضا (رضی الله عنه) از بزرگان و از بهترین سلاله است و خداوند با خلق چنین فردی قدرت خود را به نمیش گذاشته. هایچ فردی علی بن موسی را نمی تواند درک کند. وی والا مقام و در فضایلت شهره است و کرامات بسیاری دارد ...».
  ابوالفوز محمد بن امین بغدادی سُوِیدی: «ایشان در مدینه به دنیا آمد و کرامات ایشان بسیار و مناقبش مشهور است؛ به گونه ی که قلم از وصف تمامی آن عاجز است...».

  عباس بن علی بن نور الدین مکّی: «فضایل علی بن موسی هایچ حد و حصری نداشته...».


زیارت امام رضا(ع) در کلام اهل سنت

 اهل سنت وجماعت نسبت به اهل بیت عصمت وطهارت ( علیهم السلام) ادب واحترام فراوان قائلند ودرطول تاریخ ، بارها وبارها دیده وشنیده شده است که پیشوایان، بزرگان، علما ونیز مردم عامی وعادی اهل سنت به خاندان پیغمبر اکرم(ص) بخصوص ائمه معصومین ( علیهم السلام) توسل جسته واز روی عشق وعلاقه به زیارت آن بزرگواران مشرف شده ودروصف وعظمت شان سخن ها گفته اند

حاکم نیشابورى شافعى مى گوید: از محمد بن مومل شنیدم که مى گفت:
«روزى با پیشواى اهل حدیث ابوبکر بن خزیمه (311ق) و ابو على ثقفى (328ق) و دیگر مشایخ خود به زیارت قبر على بن موسى الرضا به طوس رفتیم؛ در حالى که آنها بسیار به زیارت قبر ایشان مى رفتند. محمد بن مومل مى گوید: احترام و بزرگداشت و تواضع و گریه و زارى ابن خزیمه نزد قبر على بن موسى، همگى ما را شگفت زده کرد».

ابن حبّان بُستى شافعى (354 ق) درباره امام رضا(علیه السلام)و مشهد آن حضرت مى گوید:
«على بن موسى الرضا از بزرگان و عقلا و نخبگان و بزرگواران اهل بیت و بنى هاشم مى باشد.

امام رضا علیه السلام: رحمت خدا بر کسى باد که أمر ما را زنده نماید، سۆال شد: چگونه؟ حضرت پاسخ داد: علوم ما را فرا گیرد و به دیگران بیاموزد.(بحارالانوار، 2/30)

اگر از وى روایتى شود، واجب است حدیثش معتبر شناخته شود... . من به دفعات قبر ایشان را زیارت کرده ام. زمانى که در طوس بودم، هر مشکلى برایم رخ مى داد، قبر على بن موسى الرضا را - درود خدا بر جدش و خودش باد - زیارت و براى برطرف شدن مشکلم دعا مى کردم و دعایم مستجاب و مشکلم حل مى شد. این کار را به دفعات تجربه کردم و جواب گرفتم. خداوند ما را بر محبت مصطفى و اهل بیتش - که درود خدا بر او و اهل بیتش باد - بمیراند».

میر محمد بن سید برهان الدین خداوند شاه معروف به میر خواند (903 ق) مى نویسد:
«مشهد مقدس و مرقد این امام، على الاطلاق مرجع ایران و مقصد سالکان اکابر و اصاغر آفاق است. طوایف امم و طبقات بنى آدم از اقصاى روم و هند از جمیع مرز و بوم هر ساله مهاجرت اوطان و مفارقت خلّان اختیار کرده و روى توجه به این آستان فرخنده ...]دارند[ و مراسم زیارت و طواف به جاى آورند و این موهبت عظمى را سرمایه سعادات دنیا و عقبى مى دانند...».
غیاث الدین بن همام الدین شافعى معروف به خواند امیر (942 ق) نیز چنین مى گوید:
«و حالا آن مزار بزرگوار و روضه فایض الانوار، مطاف طواف اعیان و اشراف روزگار است و قبله آمال و کعبه اقبال اصاغر و اعاظم اقطار بلاد و امصار.
سلام على آل طاها و یس
سلام على آل خیر النبیین

سلام على روضة حَلَّ فیها
امام یُباهی به المُلْک و الدین

و صلى اللَّه على خیر خلقه محمد سید المرسلین و آله الطیبین الطاهرین سیما الائمة المعصومین الهادین».این جملات حاکى از حاکمیت و نفوذ معنوى امام رضا بر قلوب است که حتى پس از گذشت سال‌ها و بلکه قرن‌ها از شهادت آن حضرت، قبر ایشان مورد توجه خاص و عام بوده است.
اسماعیل قدیری" مدرس حوزه علمیه ربّانیه چنارلی و یکی از علمای اهل سنت ترکمن صحرا در گفت وگویی خبرنگار تقریب به مناسبت میلاد با سعادت امام رضا علیه السلام،با ایشان  درجواب این سؤال «جایگاه مشهد الرضا در میان اهل سنت چگونه است و آیا امروزه اهل سنت به زیارت امام رضا علیه السلام اهمیت می‌دهند یا خیر؟» می فرماید:در میان اهل سنت، در منطقه خودمان (ترکمن صحرا) مشهد الرضا از جایگاه بسیار خاصی برخوردار است. به عنوان مثال: مردم این منطقه وقتی محصولات خود را درو و برداشت می‌کنند، اولین کاری که می‌کنند مقداری از آن محصولات را کنار می‌گذارند و با خانواده به زیارت امام رضا مشرف می‌شوند، و از دیرباز این معمول بوده و هنوز هم الحمدلله هست. من خانواده‌هایی را می‌شناسم که در هرسال حداقل ۱۵ – ۲۰ بار برای زیارت حضرت رضا علیه‌السلام به مشهد تشریف فرما می‌شوند و کسانی را از نزدیک می‌شناسم که به حضرت امام رضا متوسل شده و شفا یافته‌اند و یا دارای فرزند و زندگی شده‌اند و اینها کسانی هستند که برکات زندگی خود و برکات معنوی خود را از حضرت امام رضا علیه الصلاة و السلام می‌دانند. ( مطالعه بیشتر ..)


ثواب زیارت قبر امام رضا(علیه السلام)
روى عن عائشة قال رسول الله(صلی الله علیه و آله و سلم): «من زار ولدى بطوس فانما حَجَّ مرة، قالت: مرة، فقال مرتین. قالت: مرتین، فقال: ثلاث مرات. فسکتَتْ عائشة، فقال و لَوْ لَم تسکتی لَبَلَغْتُ الى سبعین؛
از عایشه روایت شده روزى پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: کسى که فرزندم را در طوس زیارت کند، گویا یک حج به جا آورده است. عایشه پرسید: یک حج؟ پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: دو حج. عایشه پرسید: دو حج؟ پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: سه حج پس عایشه ساکت شد. پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: اگر سکوت نمى کردى تا هفتاد حج مى شمردم».


منابع :http://www.valiasr-aj.com/

http://www.tebyan-zn.ir

http://www.hawzah.net/fa

http://kavsar.org/

http://islampedia.ir/fa/

http://www.tebyan.net/

نظرات 12 + ارسال نظر
امین جمعه 7 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 06:00 ب.ظ

میلاد حضرت بر عاشقانش مبارک

بر دوستداران آن حضرت مبارک باد
ممنون از حضور و نظرتون
یا علی

فانوس شنبه 8 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 11:27 ب.ظ

سلام و درود بر شما...
پست زیبا و جالبی بود... اجرتون با امام رضا (علیه السلام)

علیک سلام
ممنون از حضور و نظرتون
یا علی

همت یکشنبه 16 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 09:35 ق.ظ http://nesho0oni.mihanblog.com/

در عیون اخبار الرضا آمده است که بزنطی می‌گوید: به حضرت جواد (علیه السلام) عرض کردم گروهی از مخالفین شما معتقدند که لقب رضا را مأمون به پدر شما داد، چون راضی شد که ولیعهد او باشد. حضرت فرمود: «به خدا دروغ گفته‌اند و کار نابجایی کرده‌اند. خداوند بزرگ او را رضا نامیده زیرا او مورد رضایت خدا بود در آسمانها و مورد پسند پیامبر اکرم (صل الله علیه واله) و ائمه طاهرین بود در زمین»

موفق باشید

یا علی

ان شاءالله
یا علی

flashia شنبه 29 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 03:54 ب.ظ

سلام علیکم
خیلی وقته نیستین ... مشکلی پیش اومده؟
...

علیک سلام
درگیر مسائل شخصیم هستم و کمتر توفیق حضور در جمع دوستان را دارم
ممنون از حضورتون
یا علی ... التماس دعا

nashnas یکشنبه 30 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 08:43 ب.ظ

shoma ke ahle tesanon ra ghabo nadri wa kafar wa molhed mibashand hala be inga mirasid wa manfea mazhebitan der mian ast ,diger inha soni wa kafer nistend wa rewayateshan sahih dorost ast ...dast berdarid ...khodetan hastid

سلام علیکم
همان طور که در متن مقاله آمده است بزرگان اهل سنت در کتب خود از امام رضا(ع) به بزرگی یاد کرده اند و حتی به زیارت آن قبر آن امام شریف میرفتند. اما 2 نکته حائز اهمیت است :
1-مطالب از کتب برادران اهل سنت گرفته شده است که انکار آن به منزله ی انکار کتب و بزرگان اهل سنت و تایید آن هم در جهت تایید امام رضا(ع) است
2- ما شیعیان ، اهل سنت را برادر خود می دانیم نه ملحد و کافر و به فتوای مراجع بزرگوار شیعه ، به پیشنماز برادران اهل سنت اقتدا می کنیم. اما از پدیده شوم وهابیت اعلام انزجار می کنیم که وهابیت و اهل سنت از هم جدا هستند ...
« یادی کنیم از برادر اهل سنت شهید ماموستا محمد شیخ الاسلام ؛ و سایر شهدای اهل سنت ...(روحشان شاد)»

یا علی

جوان مسلمان ایرانی پنج‌شنبه 11 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 07:06 ق.ظ http://khaamenei.com

با عرض سلام و خدا قوت خدمت همه همسنگران ولایی
در نظر داریم از تمام بیانات امام خامنه ای مد ظله العالی فهرستی تهیه نماییم .
از همه دغدغه مندان نسبت به بیانات آقا دعوت به عمل می آید تا در این امر پر خیر و برکت هر چند قدم که در توان دارند کاروان رهروان ولایت را همراهی نمایند .
برای کسب اطلاعات بیشتر به وبلاگ KHAAMENEI.COM پست فهرست بیانات امام خامنه ای مدظله العالی
مراجعه نمایید .
در پناه علی یا علی

علیک سلام
ان شاءالله موفق باشین
اللهم الحفظ والنصر قائدنا الخامنه ای بالقرآن
یا علی

مرتضی دوشنبه 6 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 12:06 ب.ظ http://mahdiyar1993.blogfa.com

سلام خدمت شما عزاداران حسینی و مهدوی
خدا قوت و علی یارتان
انشالله عزاداری شما باعث تسلی قلب مهدی زهرا باشد
وبلاگ زیبایی دارین با مطالب زیباتر
با مطلب تسلیت شهادت امام حسین ، به نام (آجرک ألله یا بقیة ألله ) و نوای گرم مداحی (اشکت در میاد ، زیبا و واقعا جان سوز) در خدمتم
ممنون میشم با نظرتون کمک کنید
یا مهدی [لبخند]

علیک سلام
ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان بر شما و عاشقان آن حضرت تسلیت باد
ممنون از حضور ، نظر و دعوتتون
یا علی

مرتضی سه‌شنبه 7 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 08:32 ب.ظ http://mahdiyar1993.blogfa.com

خیلی این شعر زیبا بود
احسنتم
سلام
خیلی ممنونم
همچنین
یا مهدی

علیک سلام
روح شاعر اهل بیت محمد رضا آغاسی شاد ان شاءالله
یا علی ... التماس دعا

دختران آسمانی شنبه 9 دی‌ماه سال 1391 ساعت 10:51 ب.ظ

*.¸.*´
¸.•´¸.•*¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ .•´ ¸¸.•¨¯`•
_____****__________****
___***____***____***__ ***
__***________****_______***
_***__________**_________***
_***____من آپم____________***
_***______مشتاق نیم نگاهی_***
__***_______هرچند گذرا____***
___***_________________***
____***______________ ***
______***___________***
________***_______***
__________***___***
____________*****
_____________***
______________*(¸.•*¨(¸.•*¨(¸.•*¨(¸.•*¨ ¸.•*´¨)¸.•*´¨)¸.•*


http://shahideh18.blogfa.com/

ممنون از حضور و نظرتون
یا علی

flashia دوشنبه 23 بهمن‌ماه سال 1391 ساعت 05:26 ب.ظ http://flashia.blog.ir

سلام

خیلی وقته که آپدیت نمی کنید!!

علیک سلام
ان شاءالله توفیق بشه تا مطالب جدیدی قرار بدم
ممنون از حضورتون
یا علی

بنیامین جمعه 27 بهمن‌ماه سال 1391 ساعت 08:48 ق.ظ http://nosubmit.blogfa.com

با سلام
به وبلاگ حامیان دولت ولایی نیز سر بزنید. مطالب ما را با دقت بخوانید و نظر دهید. در صورت تمایل به همکاری و حمایت سایبری از گفتمان و عملکرد دولت، به ما اطلاع دهید. به امید پیروزی حق بر باطل

علیک سلام
ممنون از حضور و نظرتون
یا علی

محمد یکشنبه 25 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 11:00 ق.ظ

سلام
خیلی خیلی شعر زمینه زیباست
خدا حفظتان کند
التماس دعای ویژه دارم

علیک سلام
السلام علیک یا فاطمه الزهرا
اللهم الرزقنا شفاعه الفاطمه الزهرا یوم الورود
ممنون از حضور و نظرتون
التماس دعا

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد