تـلـاش کنـیـم بـرای گـمـنـامـی

تـلـاش کنـیـم بـرای گـمـنـامـی

الهی نصیرمان باش تا بصیر گردیم، بصیرمان کن تا از مسیر بر نگردیم و آزادمان کن تا اسیر نگردیم
تـلـاش کنـیـم بـرای گـمـنـامـی

تـلـاش کنـیـم بـرای گـمـنـامـی

الهی نصیرمان باش تا بصیر گردیم، بصیرمان کن تا از مسیر بر نگردیم و آزادمان کن تا اسیر نگردیم

بررسی تفکرات "احمد کسروی" و دلیل اعدام انقلابی او

نخستین اقدام مسلحانه فدائیان اسلام علیه احمد کسروی صورت گرفت. احمد کسروی از چهره های جنجالی تاریخ معاصر ایران موضوع مناقشات بسیاری بوده است. کسروی از دو جنبه در تاریخ معاصر اهمیت یافته است: نخست از منظر تاریخ نگاری به ویژه تاریخ مشروطیت و دیگر از منظر دشمنی هایی که با تشیع و ائمه معصومین(ع) داشته...

  سید احمد کسروی تبریزی

کسروی ، شدیدترین و غیر منطقی ترین و کودکانه ترین حملات را علیه اسلام و قرآن و رسول اکرم و امامان معصوم(ع) و ... آغاز کرد. او به جای این که نظرات خود را منطقی و مستدل بیان کند، با گستاخی تمام به سوزاندن قرآن و مفاتیح الجنان و سایر کتب مذهبی اقدام کرد و حتی بعضی از روزهای سال را به عنوان عید کتاب سوزی معرفی نمود.او در این روزها، انواع کتاب های مذهبی را جمع می کرد و به کمک دوستان و پیروانش به آتش می کشید. علاوه بر این، او به جای بحث های منطقی، درباره رسول اکرم و امامان شیعه، ناسزاها و سخنان رکیکی به زبان می آورد . کسروی علناً اظهار می کرد که قرآن کلام خدا نیست، حضرت رسول پیامبر نبوده است، اسلام مایه گمراهی است، آمدن فرشتگان نزد حضرت رسول چیزی غیر از افسانه نیست و ...

ایرادهای وی به اسلام بیشتر از کتب مبلغین آمریکایی و مستشرقین، اخذ شده بود و اشکال هایی را که متوجه مذهب تشیع می ساخت، غالب آنها را از علمای متعصب سنی مانند حجر و موسی جار الله عالم سنی معاصر بر گرفته بود. کسروی در حالی چنین هتاکی هایی می کرد که خودش را پیامبر و فرستاده خدا می دانست و اعلام می کرد دینی به نام پاکدینی آورده است و مردم باید از دین او پیروی کنند تا به سعادت برسند. او حتی برای خود سالروز برانگیختگی (بعثت) نیز تعیین کرده بود و اول آذرماه 1312 را روز برانگیختگی خود می دانست، همچنان که اول دی ماه هر سال را نیز روز جشن کتاب سوزان اعلام کرده بود. به هر حال، کسروی که محصول دین ستیزی های دوره مشروطه و دوره رضاخان بود به طور علنی اظهار می کرد که پیامبر است و باید پاکدینی به جای اسلام بنشیند( پیرامون اسلام، نوشته کسروی، ص94)

 کسروی ابتدا فکر میکرد می تواند در جریان بحث ها بر نواب صفوی غالب شود ، ولی بعد از جلساتی متوجه شد حتی پیروان او نیز به دلیل استدلال های بسیار متین نواب صفوی و روشنگری های اصولی او از پیرامونش پراکنده می شوند . به همین دلیل بود که دیگر حاضر نشد با نواب صفوی بحث کند


اندیشه‌های انحرافی ضدشیعی کسروی، از زمان طرح با عکس‌العمل‌هایی در سراسر ایران مواجه شد. مرحوم استاد غلام‌رضا سعیدی خراسانی از جمله کسانی است که با کسروی ارتباطاتی داشته است. حجت‌الاسلام سیدهادی خسروشاهی به نقل از ایشان می‌نویسد: 

«من در 1312 در روزنامه‌ی شفقِ سرخ مقالاتی بر ضداروپایی‌گری به قلم احمد کسروی خواندم که بسیار برایم جالب بود. از بیرجند نامه‌ای به وی نوشتم و تاکید نمودم که برای نشر این قبیل اندیشه‌ها، باید نشریه یا مجله‌ای مستقل منتشر گردد. کسروی در پاسخ ضمن ارسال یکی دو تا از کتاب‌هایش نوشت که به زودی مجله‌ی پیمان را منتشر خواهد ساخت و از من هم دعوت به همکاری کرد. پیمان در سال 1313 منتشر شد و من هم مقالاتی در زمینه‌های اسلامی ترجمه و به آن می‌فرستادم که چاپ می‌شد. تا آن‌که من به تهران آمدم و او عاشقانه از اسلام صحبت می‌کرد و یک بار هم مرا برای افطار دعوت کرد ... اما وقتی دو سال بعد، انحرافاتی درمجله پیمان و پرچم و نشریات وی دیدم، روزی به سراغ وی رفتم و پس از مباحثاتی که دیدم تاثیری ندارد، به او اخطار کردم که هذا فراق بینی و بینک. و از او جدا شد. 

کسروی دچار خودگنده‌بینی شد ... عضویت در انجمن علمی سلطنتی لندن، انجمن پطروگراد و انجمن علمی واشنگتن، او را سخت مغرور کرد. شذوذاتی هم خود داشت که دچار آن انحراف بزرگ شد و آن ظلم را بر اسلام و تشیع روا داشت...»

امام خمینی که خود زمانه‌ی کسروی را درک کرده است، در مورد وی قضاوت منصفانه‌ای دارد: 

«... یک دفعه آدم می‌بیند که کسروی آمد و کتابسوزی [کرد]. مفاتیح‌الجنان هم جزو کتاب‌هایی بود که سوزاند. کتاب‌های عرفانی را هم سوزاند. البته کسروی نویسنده‌ی زبردستی بود، ولی آخری دیوانه شده بود یا یک مغزی است که این مغز ـ بسیاری از شرقی‌ها این طوری هستند که تا یک چیزی، چهار تا کلمه‌ای یاد می‌گیرند، ادعایشان خیلی بالا می‌شود. کسروی آخری ادعای پیغمبری می‌کرد. نمی‌توانست به آن بالا برسد، آن‌جا را می‌آورد پایین.»

هنگامی که نواب صفوی با چنین چهره مرموز و کینه توزی مواجه شد، پیش از هر چیز تصمیم گرفت با او گفتگو کند. نواب صفوی می خواست بداند آیا کسروی یک فرد جاهل و نادان است یا این که مأمور دشمنان دین و استعمارگران می باشد و آگاهانه با دین ستیز می کند. 

کسروی ابتدا فکر می کرد می تواند در جریان بحث ها بر نواب صفوی غالب شود، ولی بعد از جلساتی متوجه شد حتی پیروان او نیز به دلیل استدلال های بسیار متین نواب صفوی و روشنگری های اصولی او، از پیرامونش پراکنده می شوند. به همین دلیل بود که دیگر حاضر نشد با نواب صفوی بحث کند

نواب صفوی کتاب را به چند تن از اساتید و مراجع تقلید نجف اشرف عرضه می دارد و آیه الله العظمی حاج آقا حسین قمی با صراحت حکم ارتداد نویسنده را اعلام می دارد.

 و به پیروانش نیز دستور داد به نواب صفوی اجازه ورود به جلساتش را ندهند و با خشونت در برابر او ایستادگی کنند.نواب با قاطعیتی تمام وسائل زندگی را جمع کرده به طرف ایران حرکت می کند. وی که در بین راه اطلاع یافته بود کسروی در آبادان است، به آبادان می رود. در یکی از مساجد بزرگ شهر سخنرانی می کند و او را به مناظره می خواند ولی کسروی به تهران رفته بود، او نیز به تهران می آید و با تنی چند از آقایان تماس می گیرد و پس از مشورت به این نتیجه می رسد تا با وی به بحث بنشیند. آیت الله طالقانی ایشان را تشویق می کند و جناب وی به کلوپ کسروی می رود.«با هماد آزادگان» نام باشگاه کسروی است. نواب چند روزی در مورد دین و مسائل اجتماعی با وی به بحث می نماید. لیکن او قانع نمی شود، دو دستگی در جمع حاکم می شود، حرف آخر سید به کسروی این است:«من به تو اعلام می کنم و تو را به عنوان یک مانع نسبت به مذهب و حتی نسبت به مملکتم میدانم موقعی که عضوی از پیکر انسانی چنان فاسد شود که نه تنها موجب فساد دیگر اعضای آن پیکر گردد، بلکه تباهی خود آن عضو با مجموع اعضای دیگرش را نتیجه دهد، نباید در ریشه کن کردن آن هیچ گونه مسامحه ای روا داشت. زیرا این مسامحه چه ناشی از ترحم و مهر و محبت باشد و چه معلول بی توجهی به اهمیت حیاتی قضیه، موجب از ارزش افتادن و تباهی دیگر اعضای پیکر جامعه خواهد گشت.»

پس از ترورناموفق اول کسروی توسط نواب صفوی در ۲۳ اردیبهشت ۱۳۲۴ و مخفی شدن اعضاء فدائیان اسلام، در این حال سید حسین امامی مخفیانه به محافل کسروی راه یافت و در آنجا او شاهد بود که کسروی به فعالیت‌های ضد شیعی خود ادامه می‌دهد. نواب صفوی طوماری تنظیم کرد و خواستار محاکمه کسروی به جرم توهین به مقدسات اسلامی شد. اما از آنجا که فداییان اسلام به حکومت پهلوی اعتقادی نداشتند، تصمیم گرفتند او را در همان جلسات دادرسی ترور کنند. در ۲۰ اسفند ۱۳۲۴ کسروی را در کاخ دادگستری  به همراه منشی‌اش حدادپور به قتل رساندند. 



منابع: http://www.irdc.ir/fa

http://www.tebyan.net/

نظرات 20 + ارسال نظر
همت شنبه 20 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 12:10 ق.ظ http://www.daricheh89.mihanblog.com

سلام

بسیار عالی

خدا قوت

موفق باشید

در پناه حق

سلام
ممنون از حضورتون
یا علی

مینو نیوز شنبه 20 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 09:43 ب.ظ http://www.minunews.net

با سلام
لینک مطلب ارسالی شما در مینو نیوز :
http://www.minunews.net/yourcontent/1716-tafakorate-ahmad-kesravi.html

یا علی

عمارنامه یکشنبه 21 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 07:15 ب.ظ http://ammarname.ir

سلام و درود؛
دوست عزیز این مطلب شما در پایگاه اینترنتی و بسته فرهنگی عمارنامه منتشرگردید.
http://www.ammarname.ir/link/9375
ما را با درج بنر و یا لوگو در وبگاه خود یاری نمایید .
موفق و پیروز باشید .
عمارنامه http://ammarname.ir/—- info@ammarname.ir
یا علی

جام نیوز دوشنبه 22 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 03:30 ب.ظ http://jamnews.ir/

با سلام.مطلب شما در سرویس جام بلاگ سایت جام نیوز منتشر گردید.
کد لینک خبر :
http://www.jamnews.ir/NSite/FullStory/News/?Id=67322&Serv=37

کوثر مافی دوشنبه 22 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 09:30 ب.ظ http://shahdeisar.mihanblog,com



سلام

خداقوت

سلام
ممنون از حضورتون
یا علی

حق جمعه 5 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 08:09 ب.ظ

او هیچ وقت قبول نکرد که قران سوزی کرده. دشمنانش چون از کتاب ارزشمندش:شیعه گری عاجز شدن این تهمت را به او نسبت دادند. روحش شاد

ممنون از حضور و نظرتون
یا علی

رضا یکشنبه 3 دی‌ماه سال 1391 ساعت 03:18 ب.ظ

شادروان کسروی با پیامبر هیچ دشمنی نداشت کتابهای ایشان گواه این گفته هستند.
کسروی هرگز قرآن نمی‌سوزاند. این یک دروغ رسواست.

ممنون از حضور و نظرتون
یا علی

علی یکشنبه 24 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 03:56 ب.ظ

کسروی اگر پیامبر زاده هم باشد دچار نژادپرستی عمیقی بود که باگفته ی قرآن که نژاد ها و رنگ ها فقط برای شناخت است در تضاد بود و اعدام او کاملا مطابق با اصول اسلامی بود

ممنون از حضور و نظرتون
یا علی

- جمعه 29 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 06:21 ب.ظ

نفرین بر دروغگویان که پاکدینی را بدنام میخواهند. کسروی که خود نوشته پاکدینی ادامه اسلام است کجا و قران سوزی کجا؟ دروغ شاخدار اگرشنیده اید همین است. چرا درباره او که ان همه محمدواسلام نخستین راپاس میداشت،ندانسته چنین دروغ میگویید

ممنون از حضورتون
یا علی

خسرو سه‌شنبه 30 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 12:49 ب.ظ

درباره ی مناظره ی کسروی و آیت ا... بروجردی تحقیق کن.

حتما...
ممنون از حضور و نظرتون
یا علی

ادریس چهارشنبه 1 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 01:38 ب.ظ

جالبه اگه کسروی توی مناظره شکست خورده بوده و پیروانش نیز داشتند کم کم او را رها میکردند چه نیازی به ترور او بود؟
آیا ترور فقط نشانه ترس از او و اندیشه هایش نبود؟

ممنون از حضور و نظرتون
یا علی

نمونه نادری از انسان چهارشنبه 2 بهمن‌ماه سال 1392 ساعت 11:34 ق.ظ

سلام.
من اهل اصفهانم ، چند وقت پیش توی مجتمع چارباغ(که همه اصفهانی ها میدونن مرکز کتابها و پوستر های غیر قانونیه) قدم میزدم و از مغازه ها سراغ یه کتاب غیر قانونی رو میگرفتم ،یه نفر اونجا ایستاده بود به من گفت بهت پیشنهاد میکنم از احمد کسروی بخونی،و کتاب شیعیگری رو برام فرستاد روی گوشیم ،یادم رفته بود تا اینکه الان این مطلبو پیدا کردم و فهمیدم و وقتی که کتاب شیعیگری رو خوندم صد لعن و نفرین نثار روح ناپاکش کردم که تمام تاریخ و مستندات و منابع حدیثی و سخنان پرنور و گهربار بزرگان دین مارو به سخره گرفته و بیدلیل میگه اینها لاف زدن و گزافی بیش نیست ..
ازش تنفر دارم ..بخصوص وقتی که شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها رو دروغ و لاف خطاب کرد ...
امیدوارم تمام گمراهی هایی که توی عقایدمون هست
به هدایت تبدیل بشه ..



و ما توفیقی الا بالله ،علیه توکلت و الیه انیب

علیک سلام
ممنون از حضور و نظرتون
یا علی

پرویز سه‌شنبه 13 اسفند‌ماه سال 1392 ساعت 10:54 ق.ظ

امام خمینی که خود زمانه‌ی کسروی را درک کرده است، در مورد وی قضاوت منصفانه‌ای دارد:وافعا چه نقد منصفانه ای (همه دیدید کتابهای یک نفر تبریزی احمد کسروی بی سروپا را که تمام آیین شماها را دستخوش ناسزا کرد و در مرکز تشیع به امام صادق و امام غایب روحی له الفداء آن همه جسارتها کرد و هیچ کلمه از شماها صادر نشد. امروز چه عذری در محکمه خدا دارید؟ ...» (یازده جمادی الاولی ١٣٦٣ ق. صحیفه نور . ج ٬١ صص ٢١)

ممنون از حضور و نظرتون
یا علی

[ بدون نام ] پنج‌شنبه 16 مرداد‌ماه سال 1393 ساعت 11:18 ب.ظ

نوشتید درر ۲۰ اسفند ۱۳۲۴ کسروی را در کاخ دادگستری به همراه منشی‌اش حدادپور به قتل رساندند. ...
هیچوقت سوال کردید گناه منشی چی بوده ؟ جواب خون او را چه می دهند ؟
امامان با مخالفان و فرقه ها مناظره می کردند . امام علی حتی در باره قاتل خود منع فرمودند بد رفتاری را . کدامیک حکم اعدام انقلابی !!!بدون محکمه و قاضی برای یک نفر فقط به جرم عقاید مخالف صادر کردند ؟اونوقت دو نفر آدم را بریزند از پشت بدون امکان دفاع سلاخی کنند با چاقو ؟

یک پاکدین شنبه 17 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 03:32 ب.ظ http://pakdini3.mihanblog.com

سیاری با نام احمد کسروی آشنایند ولی کمند کسانی که به ژرفای اندیشه‌های او پی برده باشند. علت این دو چیز می‌باشد :
از یکسو خواندن انبوهِ نوشته‌های او (بیش از شصت جلد کتاب‌ ـ نزدیک به سیزده هزار صفحه) کار آسانی نبوده بویژه که بیش از نیمی از آنها چه در زمان شاه و چه در حکومت ملایان غدغن بوده و از دسترس مردم دور نگاه داشته شده. از دیگرسو دشمنان اندیشه‌های او با غرض‌ورزیها ، پا به روی حقایق گزارده و با تحریفهایی کوشیده‌اند ذهنها را درباره‌ی او تاریک گردانند. با راه انداختن این پایگاه می‌خواهیم کتابها و نوشته‌های او را در دسترس خوانندگان بگزاریم تا ایشان خود مستقیماً بخوانند و خود داوری کنند.
برخی واژه‌ها را برای تازه آشنایان شرح داده‌ایم :
آیین : نخستین کتابیست در زمینه‌های اجتماعی از احمد کسروی در دو بخش که بخش یکم آن در زمستان سال1311 چاپ گردید. مغز سخن در این کتاب درباره‌ی اروپاییگری است.
اروپاییگری : در ستایش غرب راه گزافه پیمودن و پیروی بی‌چون و چرا از ایشان کردن است.
پیمان : نام ماهنامه‌ایست که کسروی در 1312 بنیاد گزارد و تا خرداد 1321 منتشر می‌گشت.
پرچم : نام روزنامه‌ای است که کسروی و یارانش در بهمن 1320 بنیاد گزارد ولی در آذرماه 1321 همراه دیگر روزنامه‌ها بازداشت شد. سپس به شکل نیمه‌ماهه در سال 1322 منتشر گردید ولی پس از دوازده شماره بازداشت گردید. سپس در پایان همان سال به شکل هفته‌نامه منتشر گردید که این بار هم پس از هفت شماره به بهانه‌ی دروغ توهین به اسلام بازداشت گردید.
******************************
سخنان من اینهاست که می‌نویسم به آنچه دیگران از زبان من گویند ارج نگزارید.
Pakdini3.mihanblog.com
Kasravi-ahmad.blogspot.com

علیرضا جمعه 15 آبان‌ماه سال 1394 ساعت 07:05 ب.ظ

با درود
من به مسایل تاریخی خیلی علاقه مند هستم میتونید شرح مناظره کسروی و جناب نواب رو برای اینجانب ایمیل بفرمایید
ممنون میشم .
یاعلی

علیک سلام
ممنون از حضور و نظرتون
یا علی

یک ایرانی شنبه 23 مرداد‌ماه سال 1395 ساعت 08:36 ب.ظ http://kasravi-ahmad.blogspot.com

برای آشنایی با اندیشه های احمد کسروی به نشانی پایگاه و کانال زیر روید

https://kasravi-ahmad.blogspot.com

https://telegram.me/pakdini

خدا با ماست

ممنون از حضور و نظرتون
یا علی

مردم دوشنبه 1 آذر‌ماه سال 1395 ساعت 11:46 ق.ظ

سلام

شما در متن گفتید نواب با کسروی به صحبت نشسته ولی کسروی قانع نشده .....
سئوال اینجاست : از کجا معلوم که نواب اسلام رو درست توضیح داده ؟؟؟؟
نواب جایگاه درستی نداره ........

ممنون از حضور و نظرتون ...

محمد یکشنبه 8 مرداد‌ماه سال 1396 ساعت 04:21 ب.ظ

با سلام
کسروی و هوادارانش جشنی به اسم کتاب سوزان داشتند که در مورد وقوعش هیچ تردیدی نیست . آن ها در این جشن کتبی مانند کتب سعدی و حافظ و مفاتیح الجنان را به آتش می کشیدند . اگر مفاتیح را خوانده باشید می بینید که بیست سوره قرآن در آن هست . همین طور دعاهایی مثل جوشن صغیر و جوشن کبیر و ... که چر از نام های خداست . کسروی در یکی از این جشن ها چنین می گوید :
من آشکارا می‌گویم بسیاری از کتابهایی که نزد دیگران ارجمند است ما به آتش می‌اندازیم . اینک کتابها روی میز چیده شده و در میان آنها گلستان و بوستان سعدی، دیوان حافظ و مفاتیح الجنان و مانند اینها هست و همهٔ آنها درخور آتش است .
از زرنگی های طرفداران کسروی آنست که مدام طرف مقابل خود را به تندروی و عصبانیت متهم می کنند اما هیج گاه در مورد اعمال زشت و تندروی های کسروی سخن نمی گویند .

محمد جمعه 14 مهر‌ماه سال 1396 ساعت 01:04 ق.ظ

با سلام
به دوستان توصیه می کنم کتاب های آقای کسروی در مورد ادبیات مثل " در پیرامون ادبیات " ، " فرهنگ چیست " ، " حافظ چه می گوید " رو هم مد نظر قرار بدن . آقای کسروی در این کتاب ها انواع و اقسام توهین ها رو نثار حافظ و سعدی و خیام و مولوی کردن . حافظ رو با القابی مثل زبان دراز ، روسیاه ، دیوانه و ... مورد توهین قرار داده اند . مولوی رو گمراه ، مفت خور و چرندگو نامیده . به خیام و سعدی هم توهین های زشت دیگری کرده اند . آن جشن کتاب سوزان هم که دیگر سرآمد اعمال و رفتار زشت ایشان بوده .

سلام
ممنون از حضور و نظرتون

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد